Verslag: Ledenvergadering 28 maart 2015

geplaatst in: Verslagen | 0

Diane heeft voor ons weer een prachtig, volledig verslag genoteerd tijdens de vergadering. Voor zij die er niet bij waren, dit hebben jullie gemist:

Om 13 u. de visbeurs onder grote belangstelling.

Rond 14 u. ging de vergadering van start, er waren ruim 43 aanwezigen. De voorzitter heette iedereen welkom vooral de 7 nieuwe leden.
Waren verontschuldigd: Mr. Hermans, Maria en Ronny Schoenmakers, Eric Lievens en Marcel Dielen, die momenteel met gezondheidsproblemen te kampen heeft. Wij wensen hem spoedige beterschap.
De aanwezige nieuwe leden kregen een welkomstgeschenk in de vorm van een CD met daarop alle boekjes van “De regenboogvis” die tot op heden uitgegeven zijn. De CD is wel in het Duits maar dat zal voor de meesten geen al te groot probleem zijn.

Bestellingen: wie iets besteld had bij de voorzitter kon dit afhalen zoals het boekje van Henni Ohee. Ook konden opnieuw poloshirts besteld worden met het IRG logo.

Kasverslag: de kas heeft een batig saldo.

Te koop of gezocht: vorige vergadering was Gilbert op zoek naar een Pseudomugil furcatus mannetje en heeft er eentje gekregen van onze gastspreker F.P Müllenholz. Piet Ruben zocht Mel.lacustris en is ondertussen ook uit de problemen.

Kweekresultaten: er hebben ook deze keer verschillende leden goed gekweekt met hun visjes o.a. Gilbert Maebe maar dat zijn we van hem gewend, ook Benny De Mey, Piet Ruben, Sylvain Holemans en Glenn Coulombier. De kweekresultaten kunnen best op onze site gezet worden zodat iedereen weet wat en bij wie men visjes kan aanschaffen die men wenst te houden. Ook wordt een oproep gedaan om de visjes die je wil aanbieden op de beurs in Bad Honnef tijdig door te spelen aan de redactie van “De regenboogvis” zodat geïnteresseerden ook op voorhand hun bestellingen kunnen doorgeven.

Gilbert Maebe deed een oproep om zoveel mogelijk te kweken (zeer selectief dan wel) met de oudere soorten. Doordat er bijna geen import is uit Australië bestaat het gevaar dat we de oudere soorten gaan verliezen in de hobby, vooral de Melanotaenia soorten . Dus aan allen die nog mooie vissen hebben van het eerste uur: “kweken, kweken, kweken”.

Interessante data:
25 april: opendeurdag bij Betta Buggenhout
14 tot 17 mei tentoonstelling bij Maroni Maaseik in het Cultureel Centrum
31 mei : Aqua en vijverbeurs bij Blauwe Alg Nijlen
14 juni: Houtlandse ruilbeurs Torhout
27 juni: Topdag bij Betta Buggenhout met beurs
5 juli: Limbeurs
23 augustus: beurs bij Oostende Platy
26 september: BBAT-Bondsdag in Leuven
8 tot 10 augustus: tentoonstelling bij Rosaceus Wilrijk
22 tot 24 augtustus: tentoonstelling bij Pristella Schoten
8 oktober : ruilbeurs bij de Brugse Aquariumvrienden
8 november: Dag van de kweekcentrale in Leuven
20 november : nacht van de Aquariaan
Voor Nederland: 25 tot 27 september: tentoonstelling in Leiden (plantentuin)
21 en 22 oktober: Vivarium in Nieuwegein
24 en 25 oktober: Aquavariabeurs
Verdere informatie op de site van BBAT en NBAT

Gilbert informeerde over wie er nog beschikt over blauwoogjes. Wie Pseudomugil cyanidorsalis heeft kan eventueel vrouwtjes bezorgen aan Gilbert. Marcel Coppens van de Gentse aquariumclub heeft ze met succes gehouden op zuiver zeewater. Ook de keizergrondel Hypseleotris compressa wil hij graag proberen te kweken. Marcel beschikt namelijk over heel fijn voer waarmee zo’n opfok zou kunnen lukken.

Het laatste nummer van de regenboogvis ging uitsluitend over grondels, het was een heel mooi nummer met prachtige foto’s. Dit zijn geen regenboogvissen maar die soorten leven wel samen met regenboogvissen en dat interesseert ons dus ook.

Gilbert gaat voorstellen om bij de artikels ook een klein fotootje te plaatsen van de auteur, zo leren we elkaar beter kenen.

Vertalingen : loopt vlot en is niet meer zo’n karwei sinds we veel hulp kregen uit Nederland. Van harte bedankt daarvoor.

Volgende jaarlijkse algemene bijeenkomst van alle IRG-leden: er zal terug een mooie delegatie uit België vertegenwoordigd zijn. We kijken uit naar het aanbod aan vissen in het volgende boekje want in het laatste nummer was het aanbod maar pover. De leden moeten er rekening mee houden dat er veel vissen op voorhand besteld worden maar er wordt toch gevraagd aan de kwekers om nog wat zakjes in reserve mee te nemen anders is het geen echte beurs. Verder ziet het programma voor de algemene vergadering er zeer goed uit met bijzondere sprekers.

Gilbert doet een oproep aan iedereen om eens een artikeltje te schrijven over “Mijn aquarium” iedereen heeft wel iets te vertellen over zijn eigen aquarium en met een paar foto’s er bij is dat mooi voor zowel De regenboogvis als voor Aquariumwereld.

Nationale huiskeuring: Gilbert Maebe en Rudi Deparis doen mee. We zijn benieuwd naar het resultaat en wensen hen veel succes.

Over het artikel van M.L. Salossa ui Noord Sulawesi in Aquariumwereld: het gaat hier over het feit dat Mel. boesemani van het Ayamaru meer bedreigd is met uitsterven wegens overbevissing. Meestal komt een dergelijke bedreiging vanuit het milieu dat door mijnbouw of industrie om zeep geholpen wordt. De schrijver doet een oproep voor hulp lees dus dit artikel met aandacht. Wie deze vissen nog heeft kan er dus ook best vlug en regelmatig mee kweken.

Pauze

Na een korte pauze konden we genieten van een prachtige Power Point presentatie van Franz-Peter Müllenholz over “Australië niet enkel vissen”.

Na de vergadering genoten we nog met 38 van een lekker stukje kip met champignons en krielaardappeltjes gevolgd door een heerlijk dessert (vooral die fantastische zelfgemaakte pralines waren super) ons aangeboden door de leden van De Minor waarvoor hartelijk dank.

Volgende bijeenkomst: 17 oktober 2015 (onder voorbehoud)